“Flyveren”

Jeg vil nu præsentere jer for en øvelse som vi er meget glade for hjemme hos os.  – Vi kalder den for ”flyveren” og den kan bruges fra baby er 0-3 måneder og op til at man ikke kan løfte barnet mere.

Hvad øvelsen er godt for:

Øvelsen træner din babys balancesans og musklerne omkring ryg og nakke. Vi vil gerne have baby til at ligge så meget som muligt på maven når de er vågne, for både at træne ryg og nakke, men også for at forebygge fladt baghoved. Denne øvelse er med til at gøre det spændende og sjovt for baby at træne ryg og nakke, da der er nærvær med den voksne og baby bliver bevæget rundt i rummet og oplever på den måde verden fra en helt ny vinkel.

Hvordan laver man øvelsen:

Jeg har erfaret at det fungerer bedst for os, hvis jeg har den ene arm mellem babys ben og holder hånden på maven og den anden arm ned langs med halsen, mellem armene og holder hånden på brystet. Se billedet –

Når baby er på plads i armene svinger jeg baby frem og tilbage samtidig med, at jeg bevæger mig rundt i rummet.

Tal opmuntrende til baby, så baby ved at alt er godt og trygt.

Vær opmærksom på:

Når man laver øvelser med baby, vil jeg altid henvise til mit blogindlæg omkring ”retningslinier”, som bl.a. omhandler:

  • at man altid skal lytte til babyen
  • at man aldrig må tvinge en øvelse igennem
  • nogle dage er babyen helt vildt frisk på at lave øvelser og andre dage fungerer det bare ikke, og så skal man lade vær.

Og lige m.h.t. til denne øvelse skal man som voksen selv være opmærksom på om man har styrken til at svinge babyen i armene. Med en lille ny baby på 0-3 måneder er det nok ikke noget problem for de fleste, men når babyen ikke heeelt er baby mere, men en lille dreng på 13-14 kg, ligesom min, skal musklerne i armene, i ryggen, i lænden og i benene være aktive og spænde op, for at man ikke laver skader på sig selv.

Rigtig god fornøjelse – I er heldige at have hinanden.

Her tænker du på ““Flyveren””

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.